JUHÁSZ ZSUZSA

SZAKMAI PORTFÓLIÓ

Tanulmányok

Gyerekkorom óta lenyűgöz az énekhang és a kóruséneklés. Nyolcévesen már karvezető szerettem volna lenni, első diplomámat pedig szolfézs-zeneelmélet és karvezetés szakon szereztem a Pécsi Tudományegyetemen. Már korán kialakult bennem a reneszánsz és a barokk zene iránti mély vonzalom; szakdolgozatomat Heinrich Schütz műveinek interpretációjáról írtam. A karvezetés mellett a zenetörténet is hamar központi szerepet kapott az érdeklődésemben, így tanulmányaimat a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen folytattam, ahol muzikológus diplomát szereztem, és néhány tapasztalatokban gazdag évet töltöttem el a doktori iskolában. Ekkor nyílt lehetőségem arra, hogy közelebbről is foglalkozzak a 20. századi zenével. 

Legfontosabb karvezető tanáraim, karvezető példaképeim Magay Judit, Jobbágy Valér, Kamp Salamon, Lakner Tamás, Lázárné Nagy Andrea. Régizenei előadásmód területén Andrejszki Judit, Tóth Zsuzsi, Hegyi Barnabás, Budai Dávid, Laura Dümpelmann, Illés Szabolcs és Edőcs Fanni adtak fontos impulzusokat. Magánének és hangképzés területén Gecser Andreának, Bogárné Kiss Tündének, Jani Gabriellának és Czabán Angelikának köszönhetek a legtöbbet. Zenetudományi tanulmányaimban Gönczy László, Földes Imre, Dalos Anna, Somfai László, Vikárius László, Tallián Tibor, Kovács Sándor és Péteri Lóránt voltak a legfontosabb mestereim.

Karvezetői tevékenység

Magna Voce kamarakórus

A Magna Voce Kamarakórus 2006-ban alakult kezdetben Horti Sándor vezetésével. Ekkor már a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának hallgatója voltam, és ez a kórus adott terepet a gyakorlatszerzésemnek. Nevezetes alkalmak voltak a kórus életében, amikor 2007-ben a diplomakoncertemen megszólaltattuk Pachelbel Magnificatját, amikor 2010-ben minősítő hangversenyen arany fokozatot szereztünk, amikor elénekelhettük Bach 144. kantátáját, és amikor 2013-ban Lipcsében tarthattunk koncertet.

Pachelbel: Magnificat 

Juhász Zsuzsa karvezetés diplomakoncert – 2007. 

Magna Voce kamarakórus, Erdődi Péter (orgona)

Duruflé: Ubi caritas

Magna Voce Kamarakórus – 2012.

Bach: Nimm, was dein ist, und gehe hin (BWV 144) 

Magna Voce Kamarakórus – 2013.

Schütz: Also hat Gott die Welt geliebt

Magna Voce Kamarakórus – 2013.

Új Advent Kórustársaság

Bemutatkozás

“Az Új Advent Kórustársaság ötlete a Hetednapi Adventista Egyház zenei táborában fogant meg 2016-ban. Elsősorban az egyházunk tagjai közül fogjuk össze azokat az énekeseket, akik szívesen tanulnak komolyabb műveket, és szívügyük a színvonalas, klasszikus egyházi zene művelése. Céljaink között szerepel, hogy műsoraink minél több helyszínre – különböző felekezetek templomaiba és világi helyszínekre – is eljussanak, s ott megállják helyüket, zeneértő közönség előtt is.

Az együttes nevében az „Új Advent” arra vonatkozik, hogy közösségként azt képviseljük, hogy a második advent korában élünk, s ennek reményt adó üzenetét szeretnénk éneklésünkkel továbbadni. „Kórustársaság” pedig azért, mert nem állandó létszámmal működik az énekkar, hanem projektekre szerveződik össze újra és újra, hogy így könnyen megújulhasson és bármikor befogadhasson – akár rövidebb időszakokra is – új kórustagokat. Témaválasztásainkkal szeretnék az embereket érdeklő, aktuális és fontos kérdésekre a zene segítségével megtalálni a választ. Meggyőződésünk, hogy számtalanszor a művészet az a kulcs, amely nyitja a lelkek ajtaját.”

Bemutatkozás – 2019. Várpalota

Működés és projektek

Az Új Advent Kórustársaság projektekben működik. Tagsága nem állandó – bár az utóbbi években csökkent a fluktuáció. Egy-egy új műsorra újraszerveződik, hogy gond nélkül ki- és be lehessen lépni a tagoknak bizonyos időszakokban. Így a kórus teljes taglétszáma adott esetben sokkal nagyobb, mint az aktuális létszám egy-egy projektben.

Műsorainkat mindig tematikusan építjük fel, valamilyen gondolati láncolat köré. Mivel zömében templomi koncerteket tartunk, a kórus is hívő emberekből áll, és a küldetésünk is ehhez kapcsolódik, a koncertműsorok összeállítása többnyire szinte retorikus, igehirdetésszerű kibontása egy témának.

Egyik legemlékezetesebb műsorunkat Béke-projektként emlegettük, 2019-ben tartottuk belőle a koncertjeinket. 

Bella Máté: Béke

A koncert címe: Az Istennek békessége

“Világosságom az Úr – Dávid vallomásai ismertető a koncertműsorról

„Dávid király életét feldolgozó hangversenyünk célja, hogy e nagy bibliai hős életén, küzdelmein és vallomásain keresztül a mai ember küzdelmeihez, problémáihoz tudjunk kapcsolódni és a hallgatók figyelmét arra az Istenre irányítani, akit Dávid a zsoltáraiban bemutatott. A koncert egy rövid ismertetővel kezdődik, amely a hallgatók számára bemutatja Dávid életét, annak néhány kulcsfontosságú mozzanatán keresztül.

A hangverseny műsorszámai úgy épülnek fel, hogy az elkeseredettségtől, a reményvesztettségtől az Istenbe vetett bizalmon át az igaz ember őszinte dicsőítéséig és az Igén való elmélkedésig jutunk el gondolatban. A műsorszámok között a kórus karnagya beszél néhány szóban a művekről, a jobb megértés céljából. Mivel a darabok jelentős része az eredeti nyelven szólal meg, a koncert résztvevőinek kiosztjuk a művek szövegének fordítását. Jelen koncert minden műsorszáma bibliai szövegre épül, és egy kivételével – amely arról szól, amikor Dávid meghallja Absolon halálhírét – Dávid zsoltáraiból származik.

Műsorunk összeállításánál most is törekedtünk arra, hogy zenetörténeti korszakok széles palettáját – a reneszánsztól napjaink zenéjéig – megszólaltassuk, s ebben kiemelten a protestáns zenei örökség korai alkotásait – genfi zsoltárok Goudimel feldolgozásában, a lengyel Gomólka zsoltárfeldolgozása, Schütz zsoltárfeldolgozása –, amelyek keresztyén identitásunk talán legszebb kifejezői.”

Schütz: Die Himmel erzählen die Ehre Gottes

Koncert Magyarkanizsán, 2020. tavasz

Repertoár

A kórus repertoárja részben a szubjektív ízlésemhez, aktuális érdeklődésemhez, és a kórustagok kívánságaihoz alkalmazkodik. Leginkább a régizene – reneszánsz és korabarokk – áll közel hozzánk, illetve a 20-21. század alkotásai. Szeretjük a kihívásokat, de csak azért nem énekelünk el egy művet, hogy a virtuozitásunkat fitogtassuk. A tartalmi mondanivalót, zenei minőséget, gondolati mélységet keressük a művekben. Szívesen énekelünk sokféle nyelven egy-egy műsoron belül. A magyar, latin, német, angol, olasz és francia nyelv mellett svédül, hollandul, katalánul és héberül is énekeltünk már. Kedveljük a kuriózumokat, például Mikolaj Gomólka lengyel zeneszerző zsoltárait korabeli magyar fordításban énekeljük, amelyre Csörsz Rumen István hívta fel a figyelmünket. 

Régizene

Schein: Was betrübst, du dich, meine Seele?

Salamone Rossi: 124. zsoltár (héber nyelven)

Mikolaj Gomólka: 13. zsoltár

20. századi és kortárs zene

Bartók: Ne hagyj itt (ÚJAK női kar)

Stopford: Lully lulla

Arvo Pärt: Da pacem Domine

Borrough: We shall walk through the valley in peace

Médiamegjelenések

Kórus és Covid

2020-ban a Covid a kórus működését is felborította. Utolsó, magyarkanizsai koncertünk után másnap kezdődött a karantén. A betervezett és elmaradt koncertjeink helyén tátongó űrt igyekeztünk betölteni, és előbb két sávonként összevágott felvételt készítettünk kedves műveinkből, majd amikor már ki lehetett mozdulni, három kislétszámú, élőben közvetített karácsonyi minikoncertet készítettünk az addigi repertoárunkból.

Karanténkoncertek

Kórusok Éjszakája

Nagy örömmel vettünk részt több éven át a Kórusok Éjszakáján, ahol kicsit kimozdultunk a komfortzónánkból és a templomi környezetből, részt vettünk egy igazán élő és nyüzsgő nagy kórusközösségben, és megmutathattuk a mi egyedi arcunkat, hangunkat.

Zenei táborok

1996 óta, vagyis 11 éves koromtól évről évre járok adventista nyári zenei táborba. Először a kórusban kezdtem énekelni, és ebben a környezetben, különösen Lázárné Nagy Andrea kórusvezetői tevékenységét megismerve döntöttem úgy, hogy én is karvezető leszek. Ahogy megkezdtem a tanulmányaimat, a zenei táborban is a tudásomnak és tapasztalataimnak megfelelő, új feladatokat kaptam. A kórus beénekeltetése, szólampróbák, később tuttipróbák, sőt, a tábor végi nagykoncerteken is vezényeltem. Itt volt lehetőségem kipróbálni magam zenekaros művek vezénylésében is. A táborozóknak rendszeresen tartok ismeretterjesztő előadásokat a műsoron szereplő művekkel kapcsolatban, hogy a felkészülés sokrétűbb lehessen.

Hidasi Hangutánzók

Karvezetői tanulmányaim idején szülőfalumban, Hidason is létrehoztam egy kórust laikus falubeliekből, akikkel a helyi rendezvényeken – karácsonyi és pünkösdi koncertek, falunap – énekeltünk. A kórus működése legnagyobb részében nőikarként működött. Gyakran egyházi, vegyeskari darabokat írtam át nekik. Velük kapcsolatban a legnagyobb sikerélményem, hogy egy kedves kórustag, akinek a közös munka kezdetén a kezdőhang eltalálása is nehézséget jelentett, kitartó munkával odáig jutott, hogy egy nőikari darab egyik középső szólamát önállóan, tisztán el tudta énekelni. Ebben a kedves kis társaságban sikerült olyan módszereket, technikákat tökéletesítenem, amelyekkel laikus kórusénekesekkel egyszerű darabokat szépen, tisztán, muzikálisan meg tudtunk szólaltatni.

Szent érzelem – Őcsény, Hidasi Hangutánzók

Generál Pauza Énekegyüttes

Egy rövidebb ideig néhány barátommal énekegyüttest alkottunk. Itt volt lehetőségem az egy ember – egy szólam felállást gyakorolni, felelősséget vállalni a szólamomért, de az egész együttesért is. A darabok egy részét én, a többit Simon Barbara karvezető kollégám irányította.

Leonhard Paminger: Omnis mundus iocundetur – Resonet in laudibus – In dulci iubilo

Orbán György: Coelo rores

Peter Warlock: The first mercy

Régizene

Világéletemben vonzódtam a régizene iránt, kórusaimban előszeretettel foglalkoztam reneszánsz és barokk művekkel. A barátaimmal régizene tábort szerveztünk magunknak, ahol például Briegel és Buxtehude műveit énekeltük. Ezt a gyermeki rajongást aztán valamelyest felülírta az élet. Muzikológus tanulmányaim során egy ponton úgy láttam, több jövője van a tanulmányaimnak, ha a 20. század zenéjéhez fordulok. Aztán néhány év után ért néhány olyan benyomás, amely visszaterelt arra az útra, amin mindig is járni szerettem volna.

Régizene kurzus, Csodaforrás Alternatív Régizenei Egyesület, Super Librum Énekegyüttes

2022-ben kezdtem járni a Régizenei Nyári Akadémiára, ahol nem csupán régizenét énekelni volt lehetőségem, de menzurálnotáció-olvasással és a super librum technikával is foglalkoztunk. A 2022-es kurzus után az ott megismert énekesekkel megalapítottuk a Super Librum Énekegyüttest, akikkel azóta is főként reneszánsz és korabarokk darabokat énekelünk, bár az utóbbi időben volt lehetőségünk a Csodaforrás Alternatív Régizenei Egyesület részeként Bach-kortárs Graupner és Heinichen műveivel is megismerkedni.

A királyi menyegző – A Super Librum Énekegyüttes koncertje

Koncertsorozatok a Csodaforrás Egyesülettel

Hammerschmidt Consort

Mióta ismét a régizene felé fordultam, vissza-visszatért a gondolat, hogy milyen jó lenne a testvéremmel, Gáborral közösen zenélni. Ő gitár- és lantművész. Fiatalkorunkban gyakran zenéltünk együtt, ő gitározott, én pedig énekeltem, jellemzően 16-17. századi protestáns népénekeket. Sokáig a kórusaimban is énekelt, de külföldre költözése után évekig nem volt lehetőségünk a közös zenélésre. Évek óta tervezgettünk egy közös projektet, míg aztán kiformálódott belőle egy műsor Andreas Hammerschmidt műveivel. Két barátunk, Laura Dümpelmann (furulya) és Budai Dávid (viola da gamba) csatlakozott hozzánk, és 2025 áprilisában tartottunk egy rövid magyarországi koncertkörutat.

Hammerschmidt Consort – bemutatkozó videó

Tudományos tevékenység

Cikkek, recenziók

Rövid, de építő tapasztalatokban gazdag időt töltöttem el az Országút folyóiratnál, ahova cikkeket, interjúkat, recenziókat készítettem. Lehetőségem volt olyan úttörő művekről recenziót írni, mint Dalos Anna: Ajtón lakattal és Ignácz Ádám: Milliók zenéje című könyvei. Készítettem interjút Kusz Veronika Dohnányi-kutatóval, Kamp Salamonnal és Tillai Auréllal.

Több publikációm is megjelent az Adventista Szemle című folyóiratban, és többször résztvettem a Duna Bibliakonferencián, az adventista hitet, identitást, és a zenét összekapcsoló előadásokkal. A végítélet narratívái korunk szekuláris zenéjében.

Kutatás a Zenetudományi Intézetben

A 20-21. századi magyar zenei archívum, és később a Dohnányi-archívum munkájában volt szerencsém résztvenni. Több más feladat között a Budapesti hangversenyek archívuma készülésének utolsó szakaszába kapcsolódhattam be. Breuer János és Várnai Péter zenekritikáinak összegyűjtése és gondozása is a feladatom volt, utóbbival kapcsolatban a 2017-es Évfordulók nyomában című konferencián tartottam előadást

Kutatás - Magyar Művészeti Akadémia

2020-tól lehetőséget kaptam, hogy Az egyházzene történetei kutatássorozatában résztvegyek, ahol Murányi Róbert Árpád egyházzenész működéséről tartottam konferenciaelőadást és írtam tanulmányt

A Cziffra György emlékezete online műhelytalálkozón pedig a híres zongorista Couperin-interpretációjáról tartottam előadást, és megjelent tanulmányom a műhelytalálkozó konferenciakötetében. 

Jelenleg a Magyar Egyházzenei Atlasz kutatócsoport munkájában veszek részt, ahol a magyar nyelvterületen működő egyházi kórusok tevékenységét mérjük fel.

Oktatói tevékenység

A tanítás számomra lételem. Minden tudást, amit megszerzek, reflexszerűen szeretném átadni, hasznosítható, gyakorlatba ültethető módon. 

Legfőbb oktatói tevékenységem a Pécsi Tudományegyetemhez köt, ahol 2015 óta tanítok zenetörténetet, 2017 óta angol nyelven is. Volt szerencsém jópár szabadon választható tárgyat is meghirdetni ez idő alatt, ahol az érdeklődő hallgatókkal például filmzenével, illetve a közösségi média aspektusaival foglalkoztunk, zenész szemmel. A legértékesebb pillanatok számomra az oktatásban azok, amikor látom, hogy a munkám célbaért. Hol szép érdemjegyekben, hol jól sikerült diplomakoncertekben. De a legnagyobb öröm azt látni, amikor a volt hallgatóim sikereket érnek el a szakmai karrierjükben, és ahogy én, ők is szeretettel gondolnak vissza az egyetemen együtt töltött időre. 

Egyetemi oktatói tevékenységemet megelőzően tapasztalatot szereztem zeneiskolai tanításban, illetve saját szervezésű kántorképző táborokban, laikusok tanításában. Alkalomszerűen az Adventista Teológiai Főiskolán is,  az alapképzésen himnológiát, a mesterképzésen pedig keresztény zenetörténetet.

Egyházzenei tevékenység

A Hetednapi Adventista Egyházon belül változatos zenei szolgálataim voltak és vannak. A Józsefvárosi Gyülekezetben orgonálok, vezetem a kamarakórust, énekelek a nagykórusban, ugyanakkor résztveszek az egyház Énekeskönyv Bizottságának munkájában is. Ennek keretén belül nem csupán az énekek válogatása, osztályozása és lektorálása volt a feladatom, de kipróbálhattam magam a szövegfordításban is. Néhány ének, amelynek szövegét magyarra fordítottam, azóta is – az új énekeskönyv megjelenése előtt – kedvelt énekké vált az egyházban.

Hogy fenn ragyog a fényes nap – Juhász Zsuzsa szövegfordítása